Predchozi Zp?t Nasledujici
15th August 1940
Bitva o radary - Hrabství Kent pokryto vraky letounů - Nový cíl: letiště - Mohutný noční nálet plenil Londýn a Edinburg - Denní score: 16:65 !

Svítání na téměř bezmračné obloze dávalo dnes ráno tušit, že Británii čeká další perný den. Od samého rána až do zhruba jedné hodiny odpoledne a pak kolem půlnoci duněly nad Británií motory leteckých sil obou zemí. Přes 1500 startů dnes provedla Luftwaffe z nichž více než půlka byly denní nálety.

Ju-87 po vybrani stremhlaveho letu

Hned ráno vyrazily nad hrabství Kent průzkumné letouny Luftwaffe, které vylákaly do vzduchu i ranní hlídky stíhačů RAF. Letecká aktivita na druhé straně Kanálu pak ze země zvedla další perutě 11 a 12 skupiny. Letecký maršál Matto tentokrát správně předpokládal, že ranní útoky budou směřovat na zbývající radary na pobřeží Kanálu, hlavně v okolí Hastings a Doveru. A tak v okamžiku, kdy přes Kanál směřovaly první svazy útočníků, bylo už nad oběma městy shromážděno dohromady kolem 100 stíhaček RAF. Bitva o radary mohla začít ...

První byly na řadě radary u Hastings, kde byly naše perutě opět trošku pozadu a tak byly oba radary zničeny za cenu jen několika zničených německých strojů. Daleko lépe se vedlo u Doveru. Německý svaz zde byl napaden koordinovanou akcí spitfirů a hurricanů. Podařilo se oddělit doprovod a masakr mohl začít. "Bylo to jako střílet krysy v sudu" poznamenal po návratu Flt Lt Smith od 610.perutě, který si tento den připsal na své konto jednu zničenou stuku. Svaz bombardérů byl zcela rozvrácen a už nad Kanálem se otočil a prchal zpět. Další nálet se podařilo zachytit u Hastings, kde se situace opakovala. Stíhací doprovod byl angažován bojem a osamocené stuky pak byly napadeny hurricany. Když nad hrabstvím Kent utichly první boje tohoto dne, byla bilance velmi povzbudivá: 41 Ju-87 a 9 Bf-109 bylo sestřeleno za cenu ztráty 8 stíhaček RAF. Černý den německých střemhlavých bombardérů ...

Záběr z naváděcí místnosti RAF v průběhu "Bitvy o radary" (450kB)

Moralka bombardovacich jednotek

Dle informací z kontinentu se našim zpavodajům podařilo sehnat informaci o morálním pádu zdecimovaných jednotek Luftwaffe. Například morálka v jednotce I/StG 77 Hauptmana Meisela klesla až na bod mrazu ...

Další vlna náletů odstartovala zhruba v mezi 9 a 10 hodinou dopoledne, kdy se z letišť v Normandii a Bretani začala zvedat armáda bombradérů luftwaffe. Kontroloři tedy postupně zvedly perutě od 10 skupiny k ochraně okolí Soupthamptonu, kde byla tato vlna očekávána. První předzvěstí byl úder specializované jednotky bitevních Bf-110 od ErpeGr210, které z nízkého letu nad Kanálem zaútočily na radary na jižním pobřeží Británie. Přestože na ně byla nevedena hlídkující peruť spitfirů, radary byly zničeny a jednotka se vrátila do Francie beze ztrát. A pak nastalo překvapení dne, nalétavající svazy bombardérů se objevily ne u jižního pobřeží Británie, ale nad hrabstvím Kent. Bleskově zburcované stíhačky hlavně 11 skupiny tak honem musely dokončit tankování a znova startovat proti útočníkům. Celkově proti několika svazům z nichž každý čítal kolem 150 letadel odstartovalo pouhých 33 stíhaček RAF. Německé útoky se tentokrát soustředily na letiště v hrabství Kent. Bylo napadeno jedno sektorové a dvě polní letiště z nichž jedno bylo zničeno a dvě poškozena. Obránci se soustředily především na jeden svaz útočníků a dosáhly několika sestřelů v poměru zhruba 1:2.

jihovychodni Anglie

Další nálety pak překvapily letiště RAF na jižním pobřeží Británie. Zničené radary nálet zaznamenaly, patrolující letadla se zrovna střídala a tak bombardéry zcela neobtěžovány poškodily další sektorové letiště. A tím vlastně skončily denní boje, německé střemhlavé bombardéry utrpěly drtivou porážku, ale na druhou stranu umožnili úspěšné útoky druhé vlny. Jih a jihovýchod Británie je po čtyřech dnech vysilujících bojů v troskách. Většina radarů je vyřazena, letiště poškozena, průmysl značně narušen a v několika městech stálé hoří rozsáhlé požáry.

Poslední rannou pak byly noční nálety. Opět byl proveden špatný odhad. Na základě radio rozvědky, která detekovala startující letouny z Norska, byly noční stíhačky operativně rozmístěné ve středu Británie poslány na sever. Když pak pozemní služba detekovala mohutný nálet valící se na Londýn z jihu, byly k dispozici pouze dvě perutě Blenheimů a jedna Defiantů, do které jsou vkládány velké naděje. Stíhačky byly nad Londýnem včas a začaly stíhat proud bombardérů, nicméně opět neúspěšně. Nálet z Norska přišel nakonec také, bohužel patrolující stíhačky už měly jen velmi málo benzínu a po krátkém stíhání byly nuceny vrátit se na základnu. Noční nálety na Londýn a Edinburg tak proběhly víceméně nerušeně. Je na čase, aby se naše vrchní velení zamyslelo, jakým způsobem bude těmto náletům čelit ...

Celkový přehled
Přehled

Ztráty

Krom masakru střemhlavých bombardérů Ju-87 nebyly ztráty Luftwaffe nijak hrozivé. Příjemné pro naše stíhače je, že se podařilo sestřelit poměrně slušné množství stíhaček Bf-109, což dokazuje, že pověsti o jejich nadřazenosti stíhačkám RAF jsou falešné ...

Ztráty

Žebríček stíhacích es RAF

Po dnešním lovu na Ju-87 se seznam pilotů se dvěma a třemi sestřely povážlivě rozšiřil. Bohužel do úzávěrky výtisku nebyl znám přesný stav a proto si na něj budou muset čtenáři počkat do zítřka. Místo toho jim nabízíme seznam, který se ocitl dnes na stránkách denníku Das Telegraph v okupovaném Holandsku. Jak se zdá, nejlepší piloti Luftwaffe mají zatím jen sestřely dva, nicméně jejich zkušenost jim asi brzo zajistí lepší výsledky. I když radši bysme je viděli zavěšené na padácích nad Británií ...

Top nemeckych stihacu

312 Squadron RAF

Mezi zalarmovanými perutěmi byla i 312.peruť, která se hned ráno připojila ke stíhačům mířícím nad Dover. Do boje se zapojila přesně v okamžiku, kdy se spitfirům podařilo odehnat část německého doprovodu a tak se vrhla na stuky. Během útoku se podařilo pilotům sestřelit 3 střemhlavé bombardéry Ju-87 (skórovali anglický velitel perutě Squadron Leader F.H. Tyson, Sergeant C.Paluska a C D.Pletka) a jednu stíhačku Bf-109 (jako druhý sestřel si ji zaznamenal Sergeant F.Kauza). Celkové skóre perutě tak stouplo na 1xHe-111, 3xJu-87 a 1xBf-109 oproti dvoum ztraceným hurricanům (jeden pilot zahynul).

312.peruť

Predchozi Zpět Nasledujici