Predchozi Zpět Nasledujici
29th August 1940
Téměř 1300 startů Luftwaffe - Útoky na průmysl - Hluboké průniky - Malá úspěšnost stíhačů RAF - Kauza jasně vede - Noční sestřely - Ztráty 41:74

Krásné počasí opět omožnilo dravcům z Luftwaffe vrhnout se na náš krásný Albion a plenit jej svými pumami. Cílem dnešních denních náletů byl opět průmysl a došlo k několika rozsáhlým leteckým bitvám.

Patrola spitfiru

Krátce po poledni zaznamenala britská odposlechová služba rychle rostoucí intenzitu radiokorespondence nepřítele věštící velký nálet. Velitelství RAF tedy hned vyslalo nad Kent a nad ostrov Wrigh několik perutí, aby čelily případnému útoku na cíle na pobřeží. To, jak se ukázalo, byla zbytečná obava, protože dnešní údery směřovaly do hloubky našeho území a nepřítel nám zřejmě chtěl dokázat, jak silná ještě Luftwaffe je a co vše si může dovolit. První obrovský svaz byl zaznamenán nad Kanálem a směřoval ku Londýnu. Celá 11 a 12. skupina okamžitě vyhlásila poplach a z letišť rychle startovaly další a další stíhačky RAF. Protože stále nebyl znám cíl nepřátelského svazu, byl nedaleko Biggin Hillu napaden prvními stíhači i přes velmi početný doprovod nepřátelských stíhačů. Nicméně ze začátku se našim stíhačům dařilo a několikrát pronikli až k bombardérům. Pak svaz minul Biggin Hill a směřoval dále na Londýn, kde se tedy začaly shromažďovat další perutě RAF. Nad Londýnem se pak svaz rozdělil. Část bombardérů zaútočila na Londýnské doky a zbytek pokračoval k velkému komplexu továren na severu města. Na tuto skupinu se pak vrhla větší část stíhačů RAF, ale i přes slábnoucí počet německých stíhačů, se nijak zvlášť neprosadili a bombardování úspěšně proběhlo. I na cestě zpět byly nepřátelské bombardéry napadány, ale opět jen s nevalnými výsledky. Naopak přiletěla další skupina doprovodných stíhačů Luftwaffe a ztráty RAF opět rostly.

Další dva svazy směřovaly k Británii z jihu. První mířil přes ostrov Wright dál na sever a jeho cílem byla velká elektrárna západně od Londýna. A situace se opakovala, naši stíhači svaz pronásledovali co nejhlouběji a postupně napadali aby se eliminoval početný doprovod. Tato taktika sice slavila úspěch, ale sestřelovat bombardéry se opět moc nedařilo a nálet nebyl odražen. Velmi podobně dopadl i nálet na další velkou továrnu dokonce až severozápadně od Bristolu. Stíhači RAF opět spíš bojovali proti stíhačům Luftwaffe i přes zcela jasné rozkazy k útokům na bombardéry. Několik bombardérů se sice sestřelit podařilo, ale útok zastaven nebyl. Je vůbec s podivem, jak málo dokáží naši piloti využít situace, kdy jsou nepřátelské bombardéry už téměř bez doprovodu. I za této situace se mnohohráte stalo, že útok perutě hurricanů sestřelil pouhé dva bombardéry a pak se zapletl do zbytečného boje se stíhači, kde pak jsou huricany jednoznačně deklasovány nepřátelskými Bf-109.

Londýn a Edinburg opět zažily krušnou noc. Opět se otvíraly pumovnice desítek a desítek bombardérů a opět nebyla RAF jim v tom zabránit. Sice se nad Londýnem podařilo sestřelit jeden He-111 útokem nočního stíhače Blenheim, ale na druhou stranu právě jeden Blenheim a navíc ještě jeden Defiant byly sestřeleni německými itrudery nad vlastními letišti. Noční obrana je tak stále nejslabším článkem obrany Británie.

Jako reakci k včerejšímu vyjádření Timesů o morálce německých stíhacích pilotů otiskl dnes Das Telegraph přehled o morálce stíhacích grupp, který jasně dokazuje, že naše informace byly nepravdivé. Škoda jen, že cenzor vymazal z přehledu jistě zajímavé informace o počtu nepřátelských letadel a o zkušenosti grupp. Události dnešního dne bohužel ukazují, že i zde je stav pro německou stranu více než uspokojivý.

Moralka pilotu Bf-109

Na druhou stranu, redaktoři listu Das Telegraph si neodpustili posměšnou karikaturu mapy Albionu, kterou zde otiskujeme v pevné víře, že tato plitká propaganda nepřítele nemůže narušit morálku obránců a naopak povzbudí naše piloty k lepším výsledkům !!!

Nepratelska propaganda !!!

Celkový přehled
Prehled

Ztráty

Z celkového počtu sestřelených letounů nepřítele je sice 36 bombardérů a z nich dokonce 26 Ju-88, ale přesto nelze jásat, protože RAF za to zaplatila těžkou ztrátou 37 prvoliniových stíhaček. Jak už sme se zmínili v předchozích odstavcích, je velká škoda, že se dnes RAF nepodařilo dosáhnout lepšího výsledku, protože možnost zde byla ...

Ztraty

Žebríček stíhacích es RAF

Vedení tabulky es RAF je nyní už pevně rukách českého Sgt F.Kauzy, který si dnes připsal další sestřel na své konto (bombardér Ju-88). Sestřelem Bf-109 dnes o jednu příčku také postoupil Sqn Ldr D.P.D.G.Kelly na celkový počet 7 sestřelů. Tábor es RAF ale dnes postihla i ztráta. V soubojích jihovýchodně od Londýna byl ve svém spitfiru sestřelen a zabit Sqn Ldr J.Ellis (5 sestřelů).

Top stihacu RAF

312 Squadron RAF

10.skupina dnes vyhlásila poplach po přeletu ostrova Wright německým svazem. 312tka opět společně stoupaly na východ na kolizní kurz s německým svazem, ale před začátkem bombardování se jim ho dostihnout nepodařilo. Obě perutě tedy udeřily až v okamžiku, kdy už byl svaz na cestě zpět do Francie. Piloti 312 útočili sice několikrát, ale dosáhli pouze dvou sestřelů Ju-88. Úspěšným střelcem byl velitel perutě Sqn Ldr F.H.Tyson, který si tak připsal druhý sestřel a pak eso perutě Sgt. F.Kauza, který si připsal další Ju-88 jako svůj už devátý sestřel (2xBf-109, 3xJu-88, 1xHe-111 a 3xJu-87). Skóre perutě tedy po dnešku čítá 22 sestřelených letadel nepřítele (4xBf-109, 5xJu-88, 2xHe-111, 2xDo-17 a 9xJu-87) a to za cenu ztráty čtyř pilotů.

312.perut

Predchozi Zpět Nasledujici