Predchozi Zpět Nasledujici
8th September 1940
Bitva vrcholí - Přes 1600 startů - Nálety do hloubky Anglie - Těžké ztráty bombardérů - Birmingham, Glasgow a Cardiff v plamenech - Noční obrana opět selhala - Ztráty 25:73

Svatý Petr nevyslyšel naše prosby a počasí se umoudřilo. Luftwaffe toho využila k vrcholnému výkonu a vyslala nad Británii mnoho početných svazů. V hlouby Británie se pak rozpoutalo několik zuřivých bitev, ve kterých měla tentokrát RAF úspěch a nájezdníky tvrdě ztrestala ! Bohužel se stejný úspěch nepodařilo zopakovat v noci.

Bf-109 nad Kanalem

Den Luftwaffe zahájila početnými průzkumnými lety a útoky bitevníků na letiště RAF na pobřeží. Ztráty RAF byly nulové, za to Luftwaffe musela odepsat 6 letadel. Pak se však nad Francií rozkmytaly radiové vlny a na letištích RAF se ozvaly poplachové sirény. Dva velké svazy čítající téměř 200 bombardérů Ju-88 s doprovodem více než 300 stíhačů zamířilo přes Kent směrem k Londýnu. RAF se dnes držela od náletu dále a nechalo ho proniknout až k Londýnu bez útoku. Pak se na bombardéry vrhli první stíhači. Nad Londýnem se svazy oddělily a zaútočily na továrny na severozápadním předmostí. Číhající stíhačky RAF se vrhly na jeden z nich a nálet se podařilo natolik narušit, že cíl prakticky nebyl zasažen. Když se pak svazy nad Londýnem opět spojily a zamířily zpět, zútočily na něj další perutě RAF, které zde již čekaly. A protože stíhací doprovod bombardérů už na tom byl bídně s palivem, slavili stíhači RAF úspěch. Tou dobou probíhal nálet střemhlavých bombardérů Ju-87 na letiště Gravesend. Do cesty se jim postavily dvě perutě huricanů a peruť spitfirů, ale stíhací doprovod byl pozorný a útoky většinou odrážel.

V době, kdy nad Londýn pronikalo skoro 200 bombardérů obou svazů, se nad jižním pobřeží Anglie objevily další dva svazy nepřátel. Skoro 70 He-111 směřovalo nad již jednou napadenou továrnu na kuličková ložiska. Tu opět zasáhly, ale pak byly napadeny třemi perutěmi stíhačů z Exeteru a utrpěly menší ztráty. Daleko početnější svaz směřoval dále na sever. Jeho cílem byla chemická továrna v Cardiffu. Zde a hlavně cestou spět byl svaz napaden velkým početem stíhačů 10 a částečně i 11.skupiny a utrpěl dost těžké ztráty, hlavně na bombardérech. Poslední větší svaz nepřátelaských bombardérů pak zamířil nad letiště Westhapnet ležicí nedalojo Portsmouthu. I zde se RAF udatně bránila a letiště bylo poškozeno jen lehce.

I v noci vyrazilo nad Albion několik početných proudů bombardérů. Nad jejich cíly se na ně opět snažily zaútočit noční stíhačky RAF, ale bez úspěchu a tak Cardiff, Birmingham a Glasgow zažily opět těžkou noc. Navíc několik stíhaček RAF se zřitilo, když se zapletly do vlastní balónové baráže a několik úspěchů slavili i nepřátelští intrudeři.

Celkový přehled
Prehled

Ztráty

RAF dnes změnila taktiku a útočila především až na vracející se svazy nepřátelských bombardérů. A výsledek se dostavil. Sice bylo sestřeleno jen minimum nepřátelských jednomotorových stíhaček, ale za to se RAF konečně propracovala k bombardérům samotným a sestřelila jich více než 40. Zbytek ztrát Luftwaffe pak představují především Bf-110, které chránily bombardéry i po dodpoutání se stíhaček Bf-109. Ztráty RAF jsou opět vysoké, ale tentokrát vyvážené velkým počtem ztrát nepřítele. Navíc skoro čtvrtinu ztrát RAF tvoří noční stíhači, kterým se narozdíl od denních, vůbec nedařilo.

Ztraty

Žebríček stíhacích es RAF

Žebříček stíhacích es RAF dnes zaznamenal jen samé přírůstky. Na druhé místo se dnes prostřílel Pilot Off C.F.Gray ze známé 54.perutě a dostal se tak těsně za Sgt. F.Kauzu. Gray si dnes připsal Bf-109 a Ju-88, čímž dosáhl jedenácti sestřelů. Po jedné Ju-88 si pak připsali: Sgt E.Scott (5), pilot huricanu Sqn Ldr J.M.Bazin (6), Pilot Off G.D.Gribble (9) také z 54.perutě a nakonec Sqn Ldr D.T.Parrot (5).

Top stihacu RAF

312 Squadron RAF

312.peruť se dnes podílela na odrážení náletu na Cardiff, ale díky tomu, že neměla vedení žádného zkušeného pilota, nedosáhla žádného úspěchu, což je vzhledem k dnešnímu úspěšnému dnu velká škoda.

312.perut

Predchozi Zpět Nasledujici